Syftet

SYFTET MED BLOGGEN ÄR:

  • höja barnens självkänsla.
  • skapa starkare vi-känsla i klassen.
  • motivera och inspirera barnen till att prova nya utmaningar.
  • stärka barnens läs- och skrivutveckling.
  • tidigt använda digitala verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.
  • repetera, stärka och fördjupa de kunskaper barnen får, genom att dokumentera på bloggen.
  • dela med oss och kommunicera med nära och kära, samt alla i hela världen som är nyfikna.
  • föra dagbok över det vi gör under arbetsveckorna. 
  • ge föräldrar större möjlighet att följa barnens dagliga arbete i skolan, så att de sen kan bekräfta och berömma barnen hemma.
  • att barnen ska utveckla sin kunskap om internet och lära sig att kritiskt granska och värdera det de möter.
  • att barnen ska känna till upphovsrättslagen.
  •  att uppmuntra och stötta barnens nyfikenhet, idéer och egna drivkrafter i det entreprenöriella lärandet.


       LGR 11

  SKOLANS VÄRDEGRUND OCH UPPDRAG 
   Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja till att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap. 

       ÖVERGRIPANDE MÅL OCH RIKTLINJER
          
       2.2 KUNSKAPER
  •          Kan använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
  •          Kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation, skapande och lärande.


        2.4 SKOLA OCH HEM
  •          Samverka och fortlöpande informera om elevens skolsituation, trivsel och kunskapsutveckling.


        3.17 SVENSKA

        SYFTE
        Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  •           formulera sig i tal och skrift
  •           läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
  •           anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  •           söka information frånolika källor och värdera dessa
Centralt innehåll
år 1-3

Läsa och skriva
  • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt anpassa läsningaen efter textens form och innehåll.
  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sina text och göra förtydliganden.
  • Handstil och skriva på datorn.
Berättande texter och sakprosa texter

  • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll.
  • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn och hur deras innehåll kan organiseras.
  • Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webtexter.



        3.1 BILD

        SYFTE
        Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:

  •       Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap
  •         Skapa bilder med digitala tekniker
  •         Undersöka och presentera olika ämnesoråden med bilder
Centralt innehåll
år 1-3

Bildframställning

  • Framställande av berättande bilder, sagobilder.
  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av datorprogram.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar